Leerbegeleiding
Leerbegeleiding is er in vele vormen. De leerlingen die kunnen profiteren van deze methode, dragen nog wel eens de labels als Hoogsensitief, ADHD, Pervasieve stoornis (autisme, PDD-NOS), Concentratieproblemen, automatiseringsproblemen. Het label is niet het uitgangspunt van mij. Ik kijk naar het kind en zie een kind met een onhandige leerstrategie. Dat is de grootste reden om een kind te leren HOE te leren.
Het uitgangspunt is dat de leerling zelfstandig leert om de informatie die hij/zij krijgt in de les te vertalen naar het eigen informatiesysteem. In de basistraining leer ik de leerling dus een eigen visueel informatiesyteem aan. Alle informatie die (in de toekomst) nog wordt ontvangen, kan opgeslagen worden in ditzelfde informatiesysteem.
Voor het begin van de individuele trainingsessie worden eerst de doelstellingen besproken in een gratis intake van 30 minuten. Waar ligt het probleem en wat wil je het liefste anders leren aanpakken? Tijdens de eerste sessie testen we je huidige informatiesysteem en bepalen we de leerstrategie. Het belangrijkste is vaak het creƫren van rust en ruimte in je hoofd.
Afhankelijk van een aantal factoren kan het opslaan via beelddenken in het eigen informatiesysteem in ongeveer 4 sessies plaatsvinden.
Leren via beelddenken gaat via een aantal gebieden:
-
informatie op juiste wijze ordenen (beter onthouden)
-
alfabet en woorden (dictee)
-
cijferveld, rekenen en tafels (ook breuken)
-
klokkijken (ook digitaal)
-
spellingsregels (via een andere methode, maar met dezelfde werkwijze)
Ook kun je bij mij terecht voor tips voor vakken als topografie, werkstukken, spreekbeurten, boekbespreking, geschiedenis enz. In een losse oefensessie kan ik samen met jou de technieken oefenen die hier handig bij zijn.
Ben je benieuwd of dit ook iets voor jou zou kunnen zijn? Neem dan contact met me op voor een gratis intake of kijk nog even op onderstaande links.
Bekijk de Vragenlijst voor Beelddenkers.
Of kijk op www.ikleeranders.nl voor meer informatie over de methode van Agnes Oosterveen.
Of wil je de verschillen tussen taaldenken en beelddenken liever in een Film zien?